8 დეკემბერს, მიხეილ სააკაშვილმა ავლაბრის სასახლეში მორიგი ზეიმი გამართა. პრეზიდენტის წყალობის ღირსი ამჯერად, მეგზევეები გახდნენ – ხუმრობა საქმე როდია, ღირსების ორდენებით დაჯილდოვება. არ გვინდა ისე გამოგვივიდეს, თითქოს, მეგზეევეების საწინააღმდეგო გვაქვს რამე. პირიქით, სასიამოვნოა, როცა ამ ქვეყნის უბრალო მოკვდავნი ხელისუფლებას მხოლოდ საარჩევნო ურნისთვის არ ახსენდება, მაგრამ, მეორეს მხრივ, ერთი მეორეს არ გამორიცხავს.
რაც შეეხება ღირსების ორდენის პირველ კავალერს, გზების დეპარტამენტის ხელმძღვანელს რამაზ ნიკოლაიშვილს, იმსახურებს თუ არა, მისი ღირსება ორდენს, ეს წლების შემდეგ გამოჩნდება, თუ ახალი ხელისუფლება გზების დაგებაზე გახარჯული თანხებით დაინტერესდება. მანამდე, უფლება გვაქვს არ დავეთანხმოთ მიხეილ სააკაშვილს, თითქოს გზების დაგებაში ფული არ ”ტყდება“.
– ”ძალიან ბევრი საუბრობს, რომ ხიდების მშნებელობით მთავრობა ფულს “ტეხავს”, თუმცა ფულის “მოტეხვა” შეუძლებელია და ვინც ამას მოინდომებს, “ხელი მოტყდება”, – დაიმუქრა ქვეყნის პირველი პირი.
თუმცა, სანამ მთავარ სათქმელზე გადავიდოდეთ, სააკაშვილის გამოსვლაში კიდევ ერთ დეტალს გვინდა მივაპყროთ ყურადღება. ბოლო დროს, სააკაშვილის ტექსტებში აშკარად შეინიშნება მისთვის დამახასიათებელი სარკაზმი, რომელიც დიდი ხნის განმავლობაში არ გამოუყენებია.
– ”ნურავის ყიყინის ნუ შეგეშინდებათ. საქმის მკეთებლები მხოლოდ უსაქმურებს არ უყვართ, ჩვენ კი ნაცარქექიების და უსაქმურების ჭკუაზე ვერ ვივლით. ძაღლი ყეფს და ქარავანი მიდის და ეს ქარავანი კარგი გზებით მივა ადგილზე“.
სააკაშვილის ტონის მიხედვით თუ ვიმსჯელებთ, როგორც ჩანს, ხელისუფლებას პროტესტი გადავლილად მიაჩნია და თვლის, რომ ოპოზიცია ჯიბეში უზის. ვნახოთ, თავს ვერაფერზე დავდებთ. თუმცა, რაც უდავოა, ამდენი წლის შემდეგაც კი, კრწანისის რეზიდენციაში გამოკეტილი აწ უკვე უწყინარი, შევარდნაძის პოლიტიკური გვამი, როგორც ჩანს, სააკაშვილს მოსვენებას დღემდე არ აძლევს. იშვიათად შეიძლება წააწყდე ტექსტს, სადაც სააკაშვილი შევარდნაძის მმართველობის დროს არ ახსენებს. ეს ტრადიცია არც გუშინ დაურღვევია ქვეყნის პირველ პირს:
– ”შევარდნაძის დროიდან ბევრი თვლიდა, რომ გზა მეწველი ძროხაა. გზებით ფულის კეთებაზე საუბარი ზოგს შევარდნაძის დროიდან გამოყვა. შევარდნაძის დროინდელ მთავარ მეგზევეს (გულისხმობდა ბორია სარალიძეს – ავტ.), რომელიც მისი მთავარი დასაყრდენი იყო, ზუსტად არ მახსოვს, 9 თუ 12 მლნ ლარი ხაზინის სასარგებლოდ უკან მოატანინეს, რითაც გაიცა პენსიები და ხელფასები“.
ამბობენ, რომ საზოგადოებას მოკლე მეხსიერება აქვს, მაგრამ რაც შევარდნაძის მთავრობამ ქვეყანას დამართა, ძნელია ამის დავიწყება. თუმცა, დღევანდელმა ხელისუფლებამ რომ ბევრს შევარდნაძის მთავრობა მოანატრა, ეს რას უნდა ნიშნავდეს ნეტავ? ამაზე, რა თქმა უნდა, ხელისუფლებას ორი ვერსია აქვს – ”რეფორმები ყოველთვის მტკივნეულია, რასაც ბუნებრივად მოყვება პროტესტი“ და ”ვიღაცეები რუსეთის მიერ იმართებიან“.
ახლა კი იმის შესახებ, რის გამოც, მიხეილ სააკაშვილის გუშინდელი გამოსვლა ჩვენი ინტერესის სფეროში მოექცა. მოკლედ, ვერ დავიჩემებთ, იცის თუ არა პრეზიდენტმა როგორ ”ტყდება“ გზების და ხიდების მშენებლობებზე ფული, მაგრამ შეუძლებელია, ხელისუფლება საქმის კურსში არ იყოს ვინ და რატომ იმარჯვებს გზების სარეაბილიტაციო თუ სამშენებლო ტენდერებში.
პრესა.გე–ს ხელთ ჩაუვარდა ქალაქ თბილისი მთავრობის 17 მარტის, N07.01.209 დადგენილება, რომელიც თბილისის მერიის საფინანსო საქალაქო სამსახურს ავალებს:
– ”აუნაზღაუროს შპს ”ბლექ სი გრუპს“ ხელშეკრულებით გათვალისწინებული სამუშაოების ღირებულება 100%–იანი წინასწარი გადახდით, სადაზღვევო კომპანია შპს ”ვესტის“ შესაბამისი საბანკო საავანსო გარანტიის წარმოდგენის შემდეგ“.
მაშინ, როცა სხვა საგზაო კომპანიებს უკვე შესრულებული სამუშაოებისთვის არ მიუღიათ თანხა, გაუგებარია რა დამსახურებისთვის გადაურიცხეს ”ბლექ სი გრუპს“ ჯერ კიდევ შეუსრულებელი სამუშაოებისთვის მთლიანი თანხა (1,047,719 და 17 თეთრი). თავად დადგენილებაში კი შემდეგი განმარტებაა გაკეთებული:
– ”მსოფლიოში მიმდინარე ეკონომიკური კრიზისიდან გამომდინარე და შესაბამისად, შპს ”ბლექ სი გრუპის“ მძიმე ფინანსური მდგომარეობის გათვალისწინებით, შეიქმნა თანხის წინასწარი გადახდის აუცილებლობა“.
როგორც ”ლეიბორისტული პარტიის“ და თბილისის საკრებულოს წევრი პაატა ჯიბლაძე ამბობს, რიგ შემთხვევებში, კომპანიებს შესაძლოა, თანხის 30–40% გადაურიცხონ, მაგრამ წინასწარ თანხის გადახდა არასოდეს ხდება.
– ”როგორც ჩანს, ეს მათივე კომპანიაა, თორემ მერიას ბევრი საგზაო კომპანიისთვის, რომელთაც სამუშაოს 70–80% უკვე შესრულებული აქვთ, თანხები ჯერაც არ დუფარავს. მიზეზად კი ბიუჯეტში ფულის არარსებობას ასახელებენ. მე ასეთი რამდენიმე კომპანია ვიცი. მათ ბანკიდან აღებული კრედიტით შეასრულეს სამუშაოები და ამ კრედიტისთვის ზოგს ბანკში ბინა აქვს ჩადებული და ზოგსაც სხვა უძრავი ქონება. ახლა რომ ამ ადამიანების გვარ–სახელები გითხრათ, მათ არც ფულს გადაურიცხავენ, რისი იმედი ჯერ კიდევ აქვთ და ბანკში ჩადებულ გირაოსაც დაკარგავენ“, – ამბობს ჯიბლაძე.
პრესა.გე შეეცადა ”ბლექსიგრუპის“ ირგვლივ ინფორმაცია მოეპოვებინა, მაგრამ გარდა იმისა, რომ ეს არის თურქულ–ქართული კომპანია, მათი მწირი საიტიდან სხვა ვერაფერი გავიგეთ. მისამართზე ნიკოლაძის ქ. N6–ზე მითითებული ტელეფონის ნომერი არ მუშაობს. კომპანიის საიტზე კატეგორიების გრაფაში კი მითითებულია: არქიტექტურული კომპანიები, ბეტონი–ვაჭრობა, წარმოება, გზები–პროექტირება, მშენებლობა, რეაბილიტაცია.
რით ახორციელებს ”ბლექსიგრუპი“ ყველა ამ სამუშაოს ცოტა გაუგებარია, რადგან კომპანიას ინტენეტში ყველა პროფესიაზე ვაკანსიები აქვს გამოცხადებული და ამასთან, საგზაო სამშენებლო ტექნიკასაც ინტერნეტში ეძებს. მოკლედ, როგორც გავიგეთ, აღნიშნულ კომპანიას შესყიდვების მენეჯერის მათე ოქროპირიძის გარდა, სხვა არავინ ჰყავს, რომლის ტელეფონის ნომერი საკონტაქტო პირის გრაფაშია მითითებული.
ოქროპირიძის მეშვეობით შევეცადეთ რაღაც ინფორმაცია მიგვეღო კომპანიის შესახებ და მითითებულ ნომერზე დავრეკეთ. თავდაპირველად იმით დავინტერესდით, ”ბლექსიგრუპი“ ახორციელებდა თუ არა თბილისში გზების სარემონტო სამუშაოებს.
– ”ჩვენ არა მხოლოდ თბილისში, მთელს საქართველოში ვახორციელებთ გზების სარეაბილიტაციო სამუაოებს“, – ცოტა არ იყოს, ნაწყენი კილოთ შეგვისწორა ოქროპირიძემ.
მას შემდეგ, რაც კითხვა კიდევ უფრო გავართულეთ და დავინტერესდით, ვინ იყო კომპანიის ხელმძღვანელი, ოქროპირიძეს, როგორც ჩანს, ავმა წინათგრძნობამ უკარნახა, რომ ენაზე კბილი დაეჭირა და კითხვა შემოგვიბრუნა – ”რაში გაინტერესებთ?“
ამის შემდეგ კითხვა კიდევ უფრო გავართულეთ და დავინტერესდით, როგორ მოიგო ფინანსურად მძიმე მდგომარეობაში მყოფმა კომპანიამ ტენდერი, მაგრამ ოქროპირიძემ მოკლედ მოგვიჭრა ”სხვაგან მოხვდით“–ო და ტელეფონი გაგვითიშა.
ახლა, მიხეილ სააკაშვილმა თავად გაარკვიოს რა დამსახურებისთვის გადაუხადეს ”ბლექსიგრუპს“ მილიონნახევარი ლარი წინასწარ და აქვს თუ არა საერთო ამ კომპანიას ”ატკატების“ თემასთან. ჩვენის მხრიდან კი, პრეზიდენტს მეგზევეების მიერ გამხელილ კიდევ ერთ პატარა ეშმაკობას გავანდობთ. ყოველ შემთხვევაში, ხელისუფლება თუ იმის გარკვევას არ შეეცდება, როგორ ტყდება გზებზე ფული, ის მაინც აღიარონ, რომ ქართველები გენიოსები ვართ.
ჩვენი რესპოდენტი გზების მშენებლობებზე დიდი ხანია მუშაობს და როგორც იქნა დავიყოლიეთ, რომ ჩვენთვის გზებში ფულის ”მოტეხვის“ ყველაზე მარტივი სქემა ”გაეშიფრა“. მოკლედ, მისი დახატული სქემა შემდეგში მდგომარეობს:
– ”ადრე გზებზე მუშები ლაფათქებით და სხვა მარტივი იარაღებით მუშაობდნენ და ეს იძლეოდა საშუალებას, რომ გზის საფარი რამდენიც გინდოდა იმდენი სანტიმეტრი გაგეკეთებინა. ზოგ ადგილას გზის საფარის სისქეს ამოწმებდნენ, მაგრამ ზოგან არა. ეს ფულის ”მოტეხვის“ საუკეთესო საშუალება იყო. თუმცა, შემდეგ, ასფალტის დასაგები სპეციალური ტექნიკა ჩამოიტანეს, რომელიც თავად საზღვრავს რა სისქეზე უნდა იყოს ასფალტი დაგებული. თუ გზაზე ასფალტის თხელი ფენა იქნება დაყრილი, მანქანა მას ვერ დატკეპნის. ამიტომ, მანქანის ბორბლებს ოდნავ უშვებენ, რომ კატოკი დაბლა დაიწიოს. ასე რომ, ასფალტის სისქე ვთქვათ, თუ 10 სმ უნდა იყოს, 7–6 სმ–მდე ამცირებენ. ესაა და ეს“.
როგორც არ ვეცადეთ, მეგზევეს უფრო კონკრეტული ვერაფერი დავაცდევინეთ, მაგრამ ერთი რამ კიდევ გაგვიმხილა: ”ფულის მოტეხვა სხვადასხვა ხერხით შიძლება, მაგრამ ყველაზე თვალშისაცემი ისაა, რომ გზების დიდი ნაწილი დავიწროებულია. ამას ქალაქის ცენტრებში ვერ ბედავენ, მაგრამ თუ გარეუბნებში მეორად გზებს დააკვირდებით, ამას შეუიარაღებელი თვალითაც შეამჩნევთ“.
მოკლედ, ვერ დავიჩემებთ, რომ რაც მოვისმინეთ აბსოლუტური ჭეშმარიტებაა, მაგრამ კვამლი უცეცხლოდ არ არსებობს და გზების მშენებლობებში რომ ფულის ”მოტეხვა“ შეიძლება, საეჭვოა, ეს მხოლოდ ბორია სარალიძის მოგონილი იყოს. დღევანდელი ხელისუფლებისთვისაც რომ კორუფციისა და ქრთამის აღების ფაქტები უცხო არაა, ამის ნიშანია სოსო თოფურიძის აქტიურობაც.
რაც შეეხება ღირსების ორდენის პირველ კავალერს, გზების დეპარტამენტის ხელმძღვანელს რამაზ ნიკოლაიშვილს, იმსახურებს თუ არა, მისი ღირსება ორდენს, ეს წლების შემდეგ გამოჩნდება, თუ ახალი ხელისუფლება გზების დაგებაზე გახარჯული თანხებით დაინტერესდება. მანამდე, უფლება გვაქვს არ დავეთანხმოთ მიხეილ სააკაშვილს, თითქოს გზების დაგებაში ფული არ ”ტყდება“.
– ”ძალიან ბევრი საუბრობს, რომ ხიდების მშნებელობით მთავრობა ფულს “ტეხავს”, თუმცა ფულის “მოტეხვა” შეუძლებელია და ვინც ამას მოინდომებს, “ხელი მოტყდება”, – დაიმუქრა ქვეყნის პირველი პირი.
თუმცა, სანამ მთავარ სათქმელზე გადავიდოდეთ, სააკაშვილის გამოსვლაში კიდევ ერთ დეტალს გვინდა მივაპყროთ ყურადღება. ბოლო დროს, სააკაშვილის ტექსტებში აშკარად შეინიშნება მისთვის დამახასიათებელი სარკაზმი, რომელიც დიდი ხნის განმავლობაში არ გამოუყენებია.
– ”ნურავის ყიყინის ნუ შეგეშინდებათ. საქმის მკეთებლები მხოლოდ უსაქმურებს არ უყვართ, ჩვენ კი ნაცარქექიების და უსაქმურების ჭკუაზე ვერ ვივლით. ძაღლი ყეფს და ქარავანი მიდის და ეს ქარავანი კარგი გზებით მივა ადგილზე“.
სააკაშვილის ტონის მიხედვით თუ ვიმსჯელებთ, როგორც ჩანს, ხელისუფლებას პროტესტი გადავლილად მიაჩნია და თვლის, რომ ოპოზიცია ჯიბეში უზის. ვნახოთ, თავს ვერაფერზე დავდებთ. თუმცა, რაც უდავოა, ამდენი წლის შემდეგაც კი, კრწანისის რეზიდენციაში გამოკეტილი აწ უკვე უწყინარი, შევარდნაძის პოლიტიკური გვამი, როგორც ჩანს, სააკაშვილს მოსვენებას დღემდე არ აძლევს. იშვიათად შეიძლება წააწყდე ტექსტს, სადაც სააკაშვილი შევარდნაძის მმართველობის დროს არ ახსენებს. ეს ტრადიცია არც გუშინ დაურღვევია ქვეყნის პირველ პირს:
– ”შევარდნაძის დროიდან ბევრი თვლიდა, რომ გზა მეწველი ძროხაა. გზებით ფულის კეთებაზე საუბარი ზოგს შევარდნაძის დროიდან გამოყვა. შევარდნაძის დროინდელ მთავარ მეგზევეს (გულისხმობდა ბორია სარალიძეს – ავტ.), რომელიც მისი მთავარი დასაყრდენი იყო, ზუსტად არ მახსოვს, 9 თუ 12 მლნ ლარი ხაზინის სასარგებლოდ უკან მოატანინეს, რითაც გაიცა პენსიები და ხელფასები“.
ამბობენ, რომ საზოგადოებას მოკლე მეხსიერება აქვს, მაგრამ რაც შევარდნაძის მთავრობამ ქვეყანას დამართა, ძნელია ამის დავიწყება. თუმცა, დღევანდელმა ხელისუფლებამ რომ ბევრს შევარდნაძის მთავრობა მოანატრა, ეს რას უნდა ნიშნავდეს ნეტავ? ამაზე, რა თქმა უნდა, ხელისუფლებას ორი ვერსია აქვს – ”რეფორმები ყოველთვის მტკივნეულია, რასაც ბუნებრივად მოყვება პროტესტი“ და ”ვიღაცეები რუსეთის მიერ იმართებიან“.
ახლა კი იმის შესახებ, რის გამოც, მიხეილ სააკაშვილის გუშინდელი გამოსვლა ჩვენი ინტერესის სფეროში მოექცა. მოკლედ, ვერ დავიჩემებთ, იცის თუ არა პრეზიდენტმა როგორ ”ტყდება“ გზების და ხიდების მშენებლობებზე ფული, მაგრამ შეუძლებელია, ხელისუფლება საქმის კურსში არ იყოს ვინ და რატომ იმარჯვებს გზების სარეაბილიტაციო თუ სამშენებლო ტენდერებში.
პრესა.გე–ს ხელთ ჩაუვარდა ქალაქ თბილისი მთავრობის 17 მარტის, N07.01.209 დადგენილება, რომელიც თბილისის მერიის საფინანსო საქალაქო სამსახურს ავალებს:
– ”აუნაზღაუროს შპს ”ბლექ სი გრუპს“ ხელშეკრულებით გათვალისწინებული სამუშაოების ღირებულება 100%–იანი წინასწარი გადახდით, სადაზღვევო კომპანია შპს ”ვესტის“ შესაბამისი საბანკო საავანსო გარანტიის წარმოდგენის შემდეგ“.
მაშინ, როცა სხვა საგზაო კომპანიებს უკვე შესრულებული სამუშაოებისთვის არ მიუღიათ თანხა, გაუგებარია რა დამსახურებისთვის გადაურიცხეს ”ბლექ სი გრუპს“ ჯერ კიდევ შეუსრულებელი სამუშაოებისთვის მთლიანი თანხა (1,047,719 და 17 თეთრი). თავად დადგენილებაში კი შემდეგი განმარტებაა გაკეთებული:
– ”მსოფლიოში მიმდინარე ეკონომიკური კრიზისიდან გამომდინარე და შესაბამისად, შპს ”ბლექ სი გრუპის“ მძიმე ფინანსური მდგომარეობის გათვალისწინებით, შეიქმნა თანხის წინასწარი გადახდის აუცილებლობა“.
როგორც ”ლეიბორისტული პარტიის“ და თბილისის საკრებულოს წევრი პაატა ჯიბლაძე ამბობს, რიგ შემთხვევებში, კომპანიებს შესაძლოა, თანხის 30–40% გადაურიცხონ, მაგრამ წინასწარ თანხის გადახდა არასოდეს ხდება.
– ”როგორც ჩანს, ეს მათივე კომპანიაა, თორემ მერიას ბევრი საგზაო კომპანიისთვის, რომელთაც სამუშაოს 70–80% უკვე შესრულებული აქვთ, თანხები ჯერაც არ დუფარავს. მიზეზად კი ბიუჯეტში ფულის არარსებობას ასახელებენ. მე ასეთი რამდენიმე კომპანია ვიცი. მათ ბანკიდან აღებული კრედიტით შეასრულეს სამუშაოები და ამ კრედიტისთვის ზოგს ბანკში ბინა აქვს ჩადებული და ზოგსაც სხვა უძრავი ქონება. ახლა რომ ამ ადამიანების გვარ–სახელები გითხრათ, მათ არც ფულს გადაურიცხავენ, რისი იმედი ჯერ კიდევ აქვთ და ბანკში ჩადებულ გირაოსაც დაკარგავენ“, – ამბობს ჯიბლაძე.
პრესა.გე შეეცადა ”ბლექსიგრუპის“ ირგვლივ ინფორმაცია მოეპოვებინა, მაგრამ გარდა იმისა, რომ ეს არის თურქულ–ქართული კომპანია, მათი მწირი საიტიდან სხვა ვერაფერი გავიგეთ. მისამართზე ნიკოლაძის ქ. N6–ზე მითითებული ტელეფონის ნომერი არ მუშაობს. კომპანიის საიტზე კატეგორიების გრაფაში კი მითითებულია: არქიტექტურული კომპანიები, ბეტონი–ვაჭრობა, წარმოება, გზები–პროექტირება, მშენებლობა, რეაბილიტაცია.
რით ახორციელებს ”ბლექსიგრუპი“ ყველა ამ სამუშაოს ცოტა გაუგებარია, რადგან კომპანიას ინტენეტში ყველა პროფესიაზე ვაკანსიები აქვს გამოცხადებული და ამასთან, საგზაო სამშენებლო ტექნიკასაც ინტერნეტში ეძებს. მოკლედ, როგორც გავიგეთ, აღნიშნულ კომპანიას შესყიდვების მენეჯერის მათე ოქროპირიძის გარდა, სხვა არავინ ჰყავს, რომლის ტელეფონის ნომერი საკონტაქტო პირის გრაფაშია მითითებული.
ოქროპირიძის მეშვეობით შევეცადეთ რაღაც ინფორმაცია მიგვეღო კომპანიის შესახებ და მითითებულ ნომერზე დავრეკეთ. თავდაპირველად იმით დავინტერესდით, ”ბლექსიგრუპი“ ახორციელებდა თუ არა თბილისში გზების სარემონტო სამუშაოებს.
– ”ჩვენ არა მხოლოდ თბილისში, მთელს საქართველოში ვახორციელებთ გზების სარეაბილიტაციო სამუაოებს“, – ცოტა არ იყოს, ნაწყენი კილოთ შეგვისწორა ოქროპირიძემ.
მას შემდეგ, რაც კითხვა კიდევ უფრო გავართულეთ და დავინტერესდით, ვინ იყო კომპანიის ხელმძღვანელი, ოქროპირიძეს, როგორც ჩანს, ავმა წინათგრძნობამ უკარნახა, რომ ენაზე კბილი დაეჭირა და კითხვა შემოგვიბრუნა – ”რაში გაინტერესებთ?“
ამის შემდეგ კითხვა კიდევ უფრო გავართულეთ და დავინტერესდით, როგორ მოიგო ფინანსურად მძიმე მდგომარეობაში მყოფმა კომპანიამ ტენდერი, მაგრამ ოქროპირიძემ მოკლედ მოგვიჭრა ”სხვაგან მოხვდით“–ო და ტელეფონი გაგვითიშა.
ახლა, მიხეილ სააკაშვილმა თავად გაარკვიოს რა დამსახურებისთვის გადაუხადეს ”ბლექსიგრუპს“ მილიონნახევარი ლარი წინასწარ და აქვს თუ არა საერთო ამ კომპანიას ”ატკატების“ თემასთან. ჩვენის მხრიდან კი, პრეზიდენტს მეგზევეების მიერ გამხელილ კიდევ ერთ პატარა ეშმაკობას გავანდობთ. ყოველ შემთხვევაში, ხელისუფლება თუ იმის გარკვევას არ შეეცდება, როგორ ტყდება გზებზე ფული, ის მაინც აღიარონ, რომ ქართველები გენიოსები ვართ.
ჩვენი რესპოდენტი გზების მშენებლობებზე დიდი ხანია მუშაობს და როგორც იქნა დავიყოლიეთ, რომ ჩვენთვის გზებში ფულის ”მოტეხვის“ ყველაზე მარტივი სქემა ”გაეშიფრა“. მოკლედ, მისი დახატული სქემა შემდეგში მდგომარეობს:
– ”ადრე გზებზე მუშები ლაფათქებით და სხვა მარტივი იარაღებით მუშაობდნენ და ეს იძლეოდა საშუალებას, რომ გზის საფარი რამდენიც გინდოდა იმდენი სანტიმეტრი გაგეკეთებინა. ზოგ ადგილას გზის საფარის სისქეს ამოწმებდნენ, მაგრამ ზოგან არა. ეს ფულის ”მოტეხვის“ საუკეთესო საშუალება იყო. თუმცა, შემდეგ, ასფალტის დასაგები სპეციალური ტექნიკა ჩამოიტანეს, რომელიც თავად საზღვრავს რა სისქეზე უნდა იყოს ასფალტი დაგებული. თუ გზაზე ასფალტის თხელი ფენა იქნება დაყრილი, მანქანა მას ვერ დატკეპნის. ამიტომ, მანქანის ბორბლებს ოდნავ უშვებენ, რომ კატოკი დაბლა დაიწიოს. ასე რომ, ასფალტის სისქე ვთქვათ, თუ 10 სმ უნდა იყოს, 7–6 სმ–მდე ამცირებენ. ესაა და ეს“.
როგორც არ ვეცადეთ, მეგზევეს უფრო კონკრეტული ვერაფერი დავაცდევინეთ, მაგრამ ერთი რამ კიდევ გაგვიმხილა: ”ფულის მოტეხვა სხვადასხვა ხერხით შიძლება, მაგრამ ყველაზე თვალშისაცემი ისაა, რომ გზების დიდი ნაწილი დავიწროებულია. ამას ქალაქის ცენტრებში ვერ ბედავენ, მაგრამ თუ გარეუბნებში მეორად გზებს დააკვირდებით, ამას შეუიარაღებელი თვალითაც შეამჩნევთ“.
მოკლედ, ვერ დავიჩემებთ, რომ რაც მოვისმინეთ აბსოლუტური ჭეშმარიტებაა, მაგრამ კვამლი უცეცხლოდ არ არსებობს და გზების მშენებლობებში რომ ფულის ”მოტეხვა“ შეიძლება, საეჭვოა, ეს მხოლოდ ბორია სარალიძის მოგონილი იყოს. დღევანდელი ხელისუფლებისთვისაც რომ კორუფციისა და ქრთამის აღების ფაქტები უცხო არაა, ამის ნიშანია სოსო თოფურიძის აქტიურობაც.
[როზი ჯღამაია. presa.ge]